MesMari och AnnaKastarSigFrånHögaHöjder

Tänka sig ändå att våran släkt ser så olika ut. Tanken slog mig igår när jag hade en frukostdejt med kusin Anna Pekkari. Vi är ju som sagt från samma släkt, men helt olika som personer. Det är lättare att hitta olikheter mellan oss än likheter, vilket i det här fallet är positivt eftersom vi kan delge varandra av våra olika världar.

Anna är en sån som åker till Nya Zeeland för att studera i ett par månader, medans jag är en sån som tycker att det är asjobbigt att Johan är bortrest en vecka!
Anna är en sån som i Nya Zeeland ser till att testa alla läskiga saker som finns (fallskärmshoppning, forsränning, bungy jump mm), när jag är en sån som är helt säker på att planet kommer störta direkt de släpper in passagerare till gaten och hellst inte ens klättrar upp på taket när Johan och pappa byter plåt.
Anna springer och springer och springer och tränar och tränar och är en riktig atlet. Jag är en soffpotatis!

Det kan ju låta som (ser jag nu när jag läser det jag skrivit) att jag har betydligt mer att lära av Anna, än vad hon har att lära av mig, men i min soffpotatisvärld med fruktansvärda rädslor för det mesta, finns även en del kunskap att hämta. Till exempel var Anna imponerad av den fantastiska frukosten jag tillagade, bestående av hembakat nyttigt fullkornsbröd, bovetegröt med solroskärnor och frukt.
Vad kan vi då dra för slutsatser av detta babbel, jo att alla besitter vi olika egenskaper som alla är av värde (och det finns absolut ingen anledning att värdera vilket som är mest värdefullt). Jag tror att alldeles för få människor tänker på det, att det är helt ok att vara olika. Hur kul hade det varit om alla var precis lika (jaja... ni har hört den förut), då hade man inte haft nånting att jämföra med, nånting att lära sig av eller ens nånting att förundras över.

Så nu Anna är det bara att du sätter dig på din äventyrssadel igen och rider ut i den farliga världen, den som jag inte ens vårar uttala (jag gör ett försök..... arbetslivet).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0