grönt på bruks

Vi är allihopa, matte, husse, alfons och molgan riktigt gröna på bruksplan i kiruna, eller ja.. på speciellt utsatta träningsplaner över huvudtaget i världen. Enda träningen vi genomfört tidigare har varit i skogen eller på nån parkering/fotbollsplan.
I går var vi (mari och hundarna) för andra gången på Kiruna brukshundsklubbs plan och tränade. Det började med att vi mötte någon som helt enkelt verkade vara på fel ställe. Tanken är väl ändå att om man nu ska vara tjurig och omoralisk nog att träna där utan att vara medlem (OBS: Vi är medlem!) så ska man väl ändå följa de regler som råder på plats?
Jag blev ganska chockad när jag nästan snubblade omkring på hundskit på plan, trampade i en färsk märla och den var inte tillverkad av oss. I mitt blåögda sinne tänker jag att bajsen hamnat där av ren olycka och att ansvarig hundägare inte lagt märke till sin hunds nöderi.
Träningen blev inte direkt vad vi hade tänkt oss. Vår inspirationskälla och guru Carina var inte på plats, i stället fanns ett annat gäng hundar med ägare där som vi kunde "se och lära" ifrån. Alfons fick träna att lyssna på matte trots alla andra hundar, vilket fungerade sådär. Så länge hundarna satt still var det inget problem alls (positiv överraskning) men så fort de tittade på oss eller rörde sig blev han genast mer intresserad av de. Han ska få följa med några gånger dit bara för att få just den här sortens träning.
Molgan tränade på lite allt möjligt, men varken han eller jag (mest jag) kunde hitta den där riktiga motivationen och det kändes konstlat på nått sätt. När vi var åter hemma, efter ca 90 minuters träning, fick vi tag på vår guru och nu ska matte lägga upp träningen på ett helt annat sätt, tack Carina!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0